Gry komputerowe od dawna budzą kontrowersje. Jednak liczne badania wskazują ich pozytywny wpływ na rozwój poznawczy, społeczny oraz emocjonalny, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Ponadto w przeciwieństwie do szkół, w których dzieci uczą się myślenia schematycznego, gry rozwijają kreatywność. Dzieci na własną rękę uczą się rozwiązywania problemów, planowania, czy zapobiegania niepożądanym zdarzeniom. Trzeba jednak pamiętać, że nadużycie gier może mieć negatywne skutki. Ważne zatem jest, aby zachować równowagę i kontrolować czas spędzany na graniu, aby czerpać z tego wyłącznie korzyści. Laptopy gamingowe i monitory gamingowe to nie tylko sprzęt do rozrywki, ale także narzędzia rozwijające refleks i koordynację wzrokowo-ruchową. Wysoka częstotliwość odświeżania i zaawansowane podzespoły sprawiają, że świetnie sprawdzają się także w e-sporcie, projektowaniu czy edycji wideo. Dzięki temu sprzęt gamingowy znajduje zastosowanie nie tylko w grach, ale i w pracy kreatywnej oraz profesjonalnej.
Laptopy gamingowe
Agencja badawcza IQS w 2021 roku przeprowadziła badania Game Story 2. Wynika z nich, że aż 87% polskich nastolatków w wieku 12-18 lat gra minimum raz w tygodniu. W grupie wiekowej 9-18 lat udział takich osób wynosi natomiast 91%*. Analiza danych przedstawionych w raporcie ESA z 2023 roku dotyczącego demografii graczy pokazuje, jak wygląda to w skali świata. W odniesieniu do płci, wyniki pokazują, że granie nie jest domeną zarezerwowaną wyłącznie dla mężczyzn. Aż 46% graczy identyfikuje się jako kobiety, w porównaniu do 53% mężczyzn. Warto jednak podkreślić, że mowa tu o grach komputerowych. Jeśli spojrzymy na gry szerzej, to kobiety będą stanowiły nawet 80%, gdyż to głównie „płeć piękna” korzysta z gier mobilnych. Graczy można znaleźć w różnego rodzaju środowiskach. Ich przeciętny wiek wynosi 32 lata, a średni "staż" grania oscyluje w granicach 21 lat.
* IQS. Game Story 2. Źródło: https://grupaiqs.pl/pl/raporty/game-story-2
Badania wykazują, że gry komputerowe mogą pomóc w rozwoju niektórych funkcji mózgu, w tym poprawiają koncentrację i skupienie. Gry rozwijają strategiczne myślenie poprzez umiejętność radzenia sobie z problemami i podejmowania trafnych decyzji. Rozwiązywanie coraz bardziej skomplikowanych zadań w określonym czasie, pomaga szlifować umiejętność analizowania i szybkiego reagowania. Badania wykazały również, że gry komputerowe mogą pomóc w rozwoju kreatywności u młodych ludzi. Pomagają one także pracować nad podzielnością uwagi. Wszystko dlatego, że gracze dokonując wyborów, ustalają priorytety i decydują, na jak długo i na czym powinni skupić swoją uwagę. To także trening w zakresie orientacji przestrzennej, czyli zdolności myślenia o obiektach w trzech wymiarach. Orientacja przestrzenna jest niezbędna na przykład w matematyce, naukach ścisłych, inżynierii i technologii. Gry logiczne oraz strategiczne wymagają planowania, analizy sytuacji oraz podejmowania decyzji, co sprzyja rozwijaniu umiejętności rozwiązywania problemów.
Monitory gamingowe
Istnieją gry komputerowe, które dają natychmiastową satysfakcję i dostarczają wielu pozytywnych emocji. Takie gry mogą być formą relaksu, a nawet pomóc obniżyć poziom stresu. Wielu młodych ludzi traktuje gry komputerowe jako sposób na wyrażenie swojego poglądu na życie. Ponadto umożliwiają one wykreowanie „drugiego życia”. Nie tylko wcielamy się w z góry narzucone nam postaci, lecz sami tworzymy własne. Coraz więcej gier oferuje rozwinięte kreatory, dzięki którym możemy stworzyć swoje drugie „Ja”. Ponadto niezwykle popularne stały się liczne serwery RP (Role play), czyli miejsca, w których odgrywamy rolę. Stworzenie takiej małej iluzji pomaga w znalezieniu przestrzeni wolnej od rozterek codziennego życia. W dodatku badania wykazały, że gry prospołeczne mogą pozytywnie wpływać na zachowanie graczy w życiu codziennym. Wszystko dzięki promowaniu współpracy, empatii oraz rozwijaniu umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Gry pomagają również w rozwoju sprawności ruchowej. Konsole wyposażone w kontrolery ruchu wymagają poruszania ciałem w określony sposób. Gry komputerowe mogą pomóc w rozwoju licznych umiejętności manualnych, takich jak:
Bardzo wiele gier dostępnych jest wyłącznie w języku angielskim. Jest to nie tylko język, dzięki któremu możemy porozumiewać się na całym świecie. To także najbardziej popularny język wśród społeczności graczy. Dzięki temu młody człowiek może w naturalny sposób chłonąć go, rozmawiając podczas gry z native speaker’ami. W dodatku wiele tytułów zaraz po premierze nie obsługuje języka polskiego. Naturalnie sprawia to, że musimy uczyć się języka, aby zrozumieć cel gry.
Gry pomagają między innymi w rehabilitacji pacjentów z uszkodzeniem mózgu. Wszystko dzięki stymulacji wzrostu nowych neuronów i tworzenia połączeń w mózgu. Wspierają również rozwój orientacji przestrzennej, pamięci i planowania strategicznego. Niektóre badania wykazały nawet bezpośredni, przyczynowy związek pomiędzy graniem, a przyrostem tkanki mózgowej. Dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji pojawiają się gry, w których sterujemy naszym mózgiem. Jest to możliwe dzięki specjalnemu „czepkowi”. Może to pomóc choćby osobom z ADHD, aby nauczyły się siedzenia w jednym miejscu przez dłuższy czas. Ciekawym aspektem jest również wykorzystanie konsoli i kontrolerów ruchu w rehabilitacji. Gry potrafią angażować ruchowo całe ciało, co umożliwia ich użycie w celach terapeutycznych. Wykorzystuje się je także w leczeniu depresji u młodych ludzi. Gracze często czują się bardziej komfortowo w grze niż w realnym życiu. Oprócz tego okazuje się, że granie w Tetrisa pozytywnie wpływa na PTSD (Zespół stresu pourazowego - Post-traumatic stress disorder). Dodatkowo jedno z badań wykazało, że granie w Tetris zmniejszyło częstotliwość intruzji u kobiet doświadczających traumy poporodowej. Pozytywne wyniki uzyskano także w odniesieniu do osób, które przeżyły wypadek samochodowy, były weteranami, bądź uchodźcami wojennymi.
Warto pamiętać, że gry posiadają swoją mroczną stronę. Nadmierne granie może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak uzależnienie, bóle głowy, wady postawy czy osłabienie wzroku. Jednak nie wolno demonizować gier. Należy pamiętać, że niemalże wszystko w nadmiernych ilościach prowadzi do negatywnych skutków. W przypadku kontaktu młodych ludzi z grami, kluczową rolę odgrywa kontrola rodzicielska. Pozwoli ona pomóc zminimalizować negatywne skutki i umożliwić czerpanie korzyści z gier komputerowych. Psychiczne konsekwencje również są istotne. Nieodpowiednie treści mogą wywoływać agresję lub problemy emocjonalne, takie jak lęki, czy izolacja społeczna.