close Kontakt

Rozszerzona (AR), wirtualna (VR) i mieszana (MR) rzeczywistość w biznesie i życiu codziennym

Data dodania artykułu 28.04.2025
Czas czytania
5 min
Rozszerzona (AR), wirtualna (VR) i mieszana (MR) rzeczywistość w biznesie i życiu codziennym 3

Współczesne technologie

Rzeczywistość rozszerzona, wirtualna i mieszana to technologie, które coraz mocniej wpływają na naszą codzienność oraz rozwój. Od edukacji, przez medycynę i biznes, aż po rozrywkę – możliwości ich zastosowań stale rosną. AR opiera się na nakładaniu w czasie rzeczywistym elementów i przedmiotów świata wirtualnego na widzialny. VR to wykorzystanie technologii komputerowych do stworzenia trójwymiarowego obrazu, zapewniającego użytkownikom pełną immersję w zbudowany przez twórców świat. MR to technologia łącząca elementy rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, umożliwiająca interakcję cyfrowych obiektów ze światem fizycznym w czasie rzeczywistym. Każda z tych technologii ma swoje unikalne cechy i zastosowania, które wpływają na wiele branż, od edukacji po przemysł rozrywkowy.

Laptopy z Copilot+ PC

Definicje i różnice między AR, VR i MR

Technologia
Definicja
Przykłady zastosowania
AR (Augmented Reality)
Nakładanie cyfrowych elementów na rzeczywisty świat za pomocą smartfonów, okularów AR itp.Filtry w mediach społecznościowych, nawigacja w Google Maps, IKEA Place
VR (Virtual Reality)
Tworzenie w pełni wirtualnych światów, do których użytkownik przenosi się za pomocą gogli VRGry VR, wirtualne wycieczki, szkolenia symulacyjne
MR (Mixed Reality)
Połączenie elementów AR i VR – interakcja obiektów wirtualnych z rzeczywistością w czasie rzeczywistymHoloLens w medycynie, projektowanie wnętrz, wizualizacja danych w biznesie

Rozszerzona (AR), wirtualna (VR) i mieszana (MR) rzeczywistość w biznesie i życiu codziennym 4

Historia rozwoju AR, VR i MR

  • 1968 - Ivan Sutherland stworzył pierwsze okulary AR „Sword of Damocles”

  • 1987 - Jaron Lanier wprowadza pojęcie „wirtualnej rzeczywistości”

  • 1992 - Boeing wykorzystuje AR do projektowania samolotów

  • 2010 - Google wprowadza Google Glass

  • 2016 - Pokémon GO popularyzuje AR w grach mobilnych

  • 2019 - Microsoft prezentuje HoloLens 2

  • 2023 - Apple Vision Pro redefiniuje doświadczenia AR/MR

Zastosowania AR, VR i MR w biznesie

  1. Przemysł i produkcja

    • Wirtualne symulacje pomagają inżynierom projektować i testować nowe produkty.

    • Instrukcje AR dla pracowników ułatwiają montaż i konserwację urządzeń.

    • Monitorowanie w czasie rzeczywistym pozwala technikom diagnozować problemy na odległość.


  2. Edukacja i szkolenia

    • Interaktywne lekcje AR sprawiają, że nauka staje się bardziej angażująca.

    • VR umożliwia wirtualne wycieczki do muzeów, w kosmos, czy do wnętrza ludzkiego ciała.

    • Symulacje VR w szkoleniach zawodowych pozwalają na bezpieczne ćwiczenia w realistycznym środowisku.


  3. Handel i marketing

    • AR w e-commerce umożliwia klientom „przymierzenie” ubrania lub sprawdzenie, jak mebel wygląda w domu.

    • Reklamy VR angażują klientów w immersyjny sposób.

    • Wirtualne sklepy MR dają nowe możliwości zakupów online.

Rozszerzona (AR), wirtualna (VR) i mieszana (MR) rzeczywistość w biznesie i życiu codziennym 5

AI w medycynie i opiece zdrowotnej

  1. Szkolenia i edukacja medyczna

    • VR – Symulacje operacji w pełnym 3D pozwalają studentom medycyny ćwiczyć skomplikowane zabiegi bez ryzyka dla pacjenta. Przykładem jest Osso VR, który oferuje realistyczne treningi chirurgiczne.

    • AR – Okulary AR, takie jak Microsoft HoloLens, pozwalają wyświetlać interaktywne modele anatomiczne podczas nauki.


  2. Wsparcie chirurgów podczas operacji

    • AR – Chirurdzy mogą widzieć trójwymiarowe modele narządów pacjenta nałożone na jego ciało w czasie rzeczywistym. Ułatwia to precyzyjne cięcia w trakcie operacji (np. system Medivis SurgicalAR).

    • MR – Magic Leap czy HoloLens 2 umożliwiają lekarzom wizualizację skomplikowanych struktur, np. tętniaków czy guzów, co poprawia skuteczność operacji.


  3. Terapia bólu i rehabilitacja

    • VR – Wirtualne środowiska pomagają pacjentom cierpiącym na przewlekły ból, odwracając ich uwagę od dolegliwości. Wykorzystuje to np. SnowWorld, które pomaga pacjentom z poparzeniami.

    • AR/MR – Rozwiązania takie jak XRHealth wspierają fizjoterapię, pomagając pacjentom w ćwiczeniach ruchowych w interaktywnym otoczeniu.


  4. Leczenie zaburzeń psychicznych

    • VR – Terapia ekspozycyjna z wykorzystaniem VR pomaga pacjentom z PTSD lub fobiami oswajać się z trudnymi sytuacjami w kontrolowanych warunkach. Jako przykład posłużyć może Bravemind podczas terapii udzielanej weteranom wojennym.

    • MR – Technologie mieszanej rzeczywistości łączą wirtualne i rzeczywiste bodźce, np. w terapii pacjentów z lękami społecznymi.


  5. Zdalna diagnostyka i konsultacje

    • AR – Lekarze mogą używać inteligentnych okularów do prowadzenia zdalnych konsultacji, widząc dane pacjenta w czasie rzeczywistym. Systemy takie jak Proximie pozwalają specjalistom asystować chirurgom na całym świecie.

    • VR/MR – Wirtualne gabinety umożliwiają pacjentom spotkania z lekarzem w cyfrowym świecie, bez konieczności wychodzenia z domu.

Rozszerzona (AR), wirtualna (VR) i mieszana (MR) rzeczywistość w biznesie i życiu codziennym

Zastosowania AR, VR i MR w życiu codziennym

  1. Rozrywka i gaming

    • Gry AR (np. Pokémon GO) łączą rzeczywisty świat z cyfrowymi elementami.

    • Gry VR przenoszą graczy w pełne immersyjne światy.

    • Koncerty VR i interaktywne występy pozwalają fanom uczestniczyć w wydarzeniach na żywo bez wychodzenia z domu.


  2. Sport i fitness

    • Aplikacje AR pomagają w treningach, analizując postawę i technikę ćwiczeń.

    • VR umożliwia wirtualne wyścigi i symulacje sportowe.


  3. Turystyka i podróże

    • Wirtualne wycieczki pozwalają zwiedzać zabytki z dowolnego miejsca.

    • Przewodniki AR oferują dodatkowe informacje o miejscach w czasie rzeczywistym.

Przyszłość AR, VR i MR

  • Rozwój sprzętu - Lepsze, lżejsze i bardziej wydajne okulary AR/VR

  • Integracja AI - Inteligentni asystenci analizujący otoczenie i interakcje

  • Nowe zastosowania - AR w pojazdach autonomicznych, VR w terapii psychologicznej

  • Metaverse - Rozwój wirtualnych światów do pracy, rozrywki i spotkań

Rozszerzona (AR), wirtualna (VR) i mieszana (MR) rzeczywistość w biznesie i życiu codziennym 6

Oferta Delkom.pl

Nowoczesne technologie, takie jak AR, VR i MR, coraz częściej wykorzystuje się w biznesie oraz życiu codziennym. Tym samym zmieniają sposób pracy, nauki i rozrywki. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają laptopy z AI. Rozwiązania takie jak Copilot i Copilot+ PC wspierają użytkowników w tworzeniu treści, analizie danych oraz interakcji z wirtualnymi środowiskami. Dzięki coraz bardziej wydajnym jednostkom obliczeniowym i zaawansowanym algorytmom AI, urządzenia te pozwalają na płynne działanie aplikacji AR oraz VR. Poprawiając tym samym realizm i interaktywność doświadczeń. W efekcie firmy wdrażają technologie immersyjne do szkoleń, projektowania oraz obsługi klienta. Natomiast użytkownicy indywidualni mogą cieszyć się jeszcze bardziej angażującą rozrywką i nowymi możliwościami w edukacji czy pracy zdalnej. A to wszystko jest możliwe do zrealizowania na Delkom.pl.

Wnioski

  • Rzeczywistość rozszerzona, wirtualna i mieszana to technologie, które coraz mocniej wpływają na naszą codzienność i rozwój biznesu.
  • AR opiera się na nakładaniu w rzeczywistym czasie elementów i przedmiotów świata wirtualnego na świat widzialny przy użyciu kamery.
  • VR to wykorzystanie technologii komputerowych do stworzenia trójwymiarowego obrazu, zapewniającego użytkownikom pełną immersję w zbudowany przez twórców świat.
  • MR to technologia łącząca elementy rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, umożliwiająca interakcję cyfrowych obiektów ze światem fizycznym w czasie rzeczywistym.
  • W 1968 Ivan Sutherland stworzył pierwsze okulary AR „Sword of Damocles”.
  • W 2016 - Pokémon GO popularyzuje AR w grach mobilnych.
  • Wirtualne symulacje pomagają inżynierom projektować i testować nowe produkty.
  • VR umożliwia wirtualne wycieczki do muzeów, w kosmosu czy do wnętrza ludzkiego ciała.
  • AR w e-commerce umożliwia klientom „przymierzenie” ubrania lub sprawdzenie, jak mebel wygląda w domu.
  • Symulacje operacji w pełnym 3D pozwalają studentom medycyny ćwiczyć skomplikowane zabiegi bez ryzyka dla pacjenta.
  • Rozwiązania takie jak XRHealth wspierają fizjoterapię, pomagając pacjentom w ćwiczeniach ruchowych w interaktywnym otoczeniu.
  • Wirtualne gabinety umożliwiają pacjentom spotkania z lekarzem w cyfrowym świecie, bez konieczności wychodzenia z domu.
  • Koncerty VR i interaktywne występy pozwalają fanom uczestniczyć w wydarzeniach na żywo bez wychodzenia z domu.
  • Aplikacje AR pomagają w treningach, analizując postawę i technikę ćwiczeń.