Shadery to niewielkie programy wykonujące obliczenia grafiki na karcie graficznej (GPU). Są kluczowym elementem renderowania grafiki w grach wideo i aplikacjach 3D. Dzięki shaderom, programiści mogą kontrolować każdy aspekt wyświetlania grafiki, od oświetlenia i cieni, po kolory i efekty specjalne.
Słabe komputery lub laptopy, które posiadają starsze lub mniej wydajne karty graficzne, mogą mieć problemy z obsługą zaawansowanych shaderów. Wysokiej jakości shadery mogą wymagać dużej mocy obliczeniowej, co prowadzi do spadków wydajności i niskiej liczby klatek na sekundę (FPS). Istnieją jednak techniki, które pozwalają na optymalizację shaderów, aby mogły działać płynnie nawet na mniej wydajnym sprzęcie.
Redukcja szczegółowości powoduje zmniejszenie liczby obliczeń wykonywanych przez shadery. Na przykład, zamiast skomplikowanego modelu oświetlenia, można użyć prostszego modelu Phonga. Dynamiczne zarządzanie poziomem detali zapewnia użycie różnych wersji shaderów w zależności od odległości obiektu od kamery. Dalsze obiekty mogą być renderowane z mniejszą szczegółowością. Zamiast dynamicznego oświetlenia, można użyć technik pre-bake, gdzie obliczenia związane z oświetleniem zapisano jako teksturę. Można zastosować również zmniejszenie rozdzielczości tekstur oraz użycie kompresji, aby zredukować obciążenie pamięci GPU. Warto unikać operacji takich jak dynamiczne obliczenia cieni czy refleksji. Można je zastąpić prostszymi efektami lub całkowicie wyłączyć. Zastosowanie mniej zasobożernych efektów, które stosuje się po renderowaniu głównej sceny, równie pomaga w podniesieniu wydajności. Należą do nich metody takie jak prostsze filtry kolorów czy efekty wygładzania krawędzi.
Dla graczy i użytkowników aplikacji 3D na słabych komputerach, optymalizacja ustawień grafiki może znacząco poprawić wydajność. W większości gier można ręcznie dostosować ustawienia graficzne, takie jak jakość cieni, tekstur, efektów specjalnych itp. W niektórych grach możliwe jest wgranie zoptymalizowanych shaderów, stworzonych przez społeczność, które zaprojektowano z myślą o słabszych komputerach.