The Game Awards to coroczna gala uznawana za najważniejsze wydarzenie w świecie gier wideo. Łączy w sobie wręczenie nagród dla najlepszych produkcji (GOTY - Game of the Year) z widowiskowymi zapowiedziami nowych tytułów, premierami trailerów i występami gości z branży. Edycja 2025, która odbyła się 11 grudnia w Peacock Theater w Los Angeles, zapisała się w historii jako jedna z najbardziej intensywnych i dyskutowanych odsłon całej imprezy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat historii gali przeczytaj: Historia i misja gali The Game Awards.
Bez cienia wątpliwości gwiazdą The Game Awards 2025 była gra Clair Obscur: Expedition 33. Produkcja studia Sandfall Interactive zdobyła tytuł Game of the Year, a łącznie sięgnęła po aż dziewięć statuetek, ustanawiając nowy rekord gali. Doceniono ją m.in. za reżyserię, narrację, oprawę artystyczną oraz debiut niezależnego studia.
Tak spektakularna dominacja była zaskoczeniem tylko dla części widzów — „Clair Obscur” już przed galą uchodziło za jednego z głównych faworytów. Jednak skala sukcesu przerosła nawet najbardziej optymistyczne prognozy.
Choć „Clair Obscur” zdominowało ceremonię, inne tytuły również miały swoje momenty. Hades II zwyciężyło w kategorii najlepszej gry akcji. Hollow Knight: Silksong otrzymało nagrodę za najlepszą grę akcji/przygodową. Natomiast Donkey Kong Bananza zostało uznane za najlepszą grę familijną.
W kategoriach technicznych i e-sportowych wyróżniono m.in. Battlefield 6 (dźwięk) oraz Counter-Strike 2 jako najlepszą grę e-sportową. Tytuł Most Anticipated Game — drugi rok z rzędu — trafił do Grand Theft Auto VI, mimo że gra wciąż nie miała swojej premiery.
Jak co roku, The Game Awards było także świętem zapowiedzi. W trakcie gali zaprezentowano nowe materiały z nadchodzących produkcji AAA, w tym kolejnych odsłon znanych marek, takich jak Tomb Raider, Resident Evil czy gry osadzone w uniwersum Star Wars. Jednym z największych zaskoczeniem okazał się zwiastun kolejnej odsłony znanej gry survival czy the Forest. Producenci zaskoczyli wszystkich tym czego możemy się spodziewać w trzeciej części. Ponadto niektórzy producenci poszli o krok dalej, robiąc ze zwiastuna prawdziwe widowisko, co najlepiej przedstawia zapowiedź Divinity 3 od od twórców Baldur’s Gate 3. Nie zabrakło też niespodzianek ze strony mniejszych studiów, które coraz śmielej konkurują z gigantami branży.
Dla wielu widzów to właśnie zapowiedzi — a nie same nagrody — były największą atrakcją wieczoru.
Przed rozpoczęciem ceremonii bukmacherzy i gracze najczęściej wskazywali na „Clair Obscur: Expedition 33”, „Death Stranding 2”, „Hollow Knight: Silksong” oraz „Kingdom Come: Deliverance II” jako potencjalnych zwycięzców kluczowych kategorii. Ostateczne wyniki potwierdziły, że 2025 był rokiem, w którym produkcje artystyczne i ambitne narracyjnie skutecznie rywalizowały z wielkimi markami AAA.
Na podstawie tego co możemy znaleźć w sieci reakcje społeczności były w większości entuzjastyczne, choć niepozbawione krytyki. Wielu graczy chwaliło odwagę jury i fakt, że niezależna produkcja mogła zdominować galę w tak zdecydowany sposób. Z drugiej strony pojawiały się głosy, że koncentracja nagród wokół jednego tytułu przyćmiła inne świetne gry minionego roku.
Dodatkowym kontekstem wydarzenia były protesty przedstawicieli branży gier, którzy zwracali uwagę na problemy związane z masowymi zwolnieniami i warunkami pracy w dużych studiach. Pokazało to, że The Game Awards to dziś nie tylko show, ale również platforma do szerszej dyskusji o kondycji całej branży. Wiąże się to przede wszystkim z faktem, że założyciel studia Sandfall Interactive wcześniej pracował w Ubisoft.
Z okazji The Game Awards Epic Games przygotował wyjątkową promocję. Tylko do 18.12.2025 roku gracze mogą odebrać Hogwart Legacy. Taki tytuł najlepiej smakuje na laptopach gamingowych o odpowiednio mocnej konfiguracji – z kartą graficzną gotową na wysokie ustawienia detali. Magiczny świat Hogwartu w pełnej krasie wymaga minimum solidnego GPU i 16 GB RAM, a komfortowa rozgrywka w wyższych rozdzielczościach to już wyraźny sygnał do sięgnięcia po nowszy sprzęt. The Game Awards staje się więc miejscem, gdzie magia gier spotyka się z twardą rzeczywistością wymagań sprzętowych – i skuteczną reklamą dla obu stron.
The Game Awards 2025 potwierdziło, że świat gier wideo znajduje się w niezwykle ciekawym momencie. Z jednej strony mamy ogromne, kosztowne produkcje i globalne marki. Z drugiej — kreatywne, odważne projekty, które potrafią zdobyć serca graczy i jury. Rekordowy sukces „Clair Obscur: Expedition 33” może okazać się symbolem tej zmiany i zapowiedzią tego, jak będą wyglądały kolejne lata w branży.