Częstotliwość odświeżania monitora, wyrażana w hercach (Hz), określa, ile razy na sekundę ekran generuje nowy obraz. Im wyższa wartość Hz, tym płynniejsze animacje ruchu na ekranie. Jednak więcej w tym temacie przeczytacie na naszym blogu: Częstotliwość odświeżania matrycy i jej rola w monitorach.
Standardowe monitory biurowe mają zwykle 60–75 Hz. Popularne monitory gamingowe - 144 lub 240 Hz. Natomiast najnowsze, topowe modele mogą osiągać 360 Hz, co stawia je wśród najbardziej ekstremalnych ekranów e-sportowych.
Wyższa częstotliwość odświeżania oferuje kilka korzyści. Wśród nich: płynniejszy obraz, mniejsze rozmycie ruchu i niższy input lag, czyli opóźnienie między działaniem gracza, a reakcją gry. Ale czy ludzkie oko potrafi rzeczywiście dostrzec różnicę między 240, a 360 Hz? Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Już od dłuższego czasu wiadomo, że 24 Hz to optymalna częstotliwość przy oglądaniu filmów. Jest tak ponieważ pozwala ona na płynne postrzeganie obrazu, oraz zapobiega zawrotom głowy, czy mdłościom podczas seansu. Obraz wyświetlany z niższą częstotliwością może wyglądać podobnie do galerii zdjęć wyświetlanej przy pomocy slajdów. Wiele osób zakłada, że im wyższa częstotliwość, tym płynniejszy będzie obraz, który zobaczy ludzkie oko. Jednak sytuacja nie jest taka prosta – możliwości ludzkiego mózgu mają swoje granice. Obiekty postrzegane przez człowieka odbiera obszar wewnątrz oka nazywany siatkówką. Obraz ten pada na nią „do góry nogami”, co wynika z konstrukcji wspomnianego organu. Ludzki mózg podczas pierwszych dni życia uczy się odczytywać ten obraz poprawnie. Wbrew temu, co nam się wydaje, obraz taki wymaga odpowiedniego przetworzenia.
Postrzeganie częstotliwości odświeżania ekranu przez ludzkie oko różni się w zależności od osoby. Naukowcy z Trinity College w Dublinie przeprowadzili istotny eksperyment w tym temacie. Ujawnił on, że niektórzy ludzie są w stanie dostrzec zmiany wizualne przy wyższych częstotliwościach odświeżania. Oznacza to, że niektórzy mają naturalną przewagę w sytuacjach, gdzie czas reakcji jest kluczowy, np. sporty zespołowe, czy gry komputerowe.
W kontekście monitorów komputerowych, różnice w częstotliwości odświeżania (60, 144, 240, czy 360 Hz) mogą wpływać na płynność wyświetlanego obrazu. Jednakże, jak pokazuje wspomniane badanie, zdolność postrzegania tych różnic pozostaje subiektywna i zależy od indywidualnych cech wzrokowych użytkownika. W praktyce oznacza to, że niektórzy gracze mogą dostrzegać korzyści płynące z wyższych częstotliwości odświeżania. Z kolei pozostali nie zauważą znaczącej różnicy między 240 Hz, a 360 Hz. Warto zauważyć, że wyższe częstotliwości odświeżania mogą również prowadzić do zmniejszenia rozmycia ruchu i poprawy reakcji na dynamiczne zmiany obrazu. Podsumowując: technologia monitorów z wyższymi częstotliwościami odświeżania oferuje potencjalne korzyści. Jednak to indywidualne zdolności percepcyjne użytkownika odgrywają kluczową rolę w ocenie ich rzeczywistej skuteczności. *
Większość graczy bez problemu dostrzeże różnicę między:
Tu zaczyna się najbardziej kontrowersyjna kwestia. Różnica między 240, a 360 Hz jest znacznie subtelniejsza, a jej zauważalność zależy od kilku czynników:
Nawet jeśli różnica w płynności jest subtelna, wyższe Hz mają inne zalety:
Parametr | 144 Hz | 240 Hz | 360 Hz |
---|---|---|---|
Płynność obrazu | Wyraźnie płynniejsza niż 60 Hz; większość graczy zauważa poprawę | Bardzo płynna; różnica w stosunku do 144 Hz subtelna, zauważalna w dynamicznych grach | Ekstremalnie płynna; różnica względem 240 Hz minimalna i zauważalna głównie przez profesjonalnych e-sportowców |
Input lag / opóźnienie | Niski; poprawa w porównaniu do 60 Hz | Bardzo niski; minimalny wzrost reakcji w dynamicznych grach | Ultra niski; przewaga w profesjonalnym gamingu |
Ruch kursora i animacji | Płynny | Płynniejszy, szczególnie przy szybkich ruchach | Najpłynniejszy; subtelne różnice widoczne dla wprawnego oka |
Przydatność w grach casualowych | Wysoka | Wysoka | Wysoka, ale niezauważalna względem opcji 240 Hz |
Przydatność w e-sporcie | Dobra | Bardzo dobra | Maksymalna |
Cena / dostępność | Relatywnie niska, szeroko dostępne | Zbliżona do opcji 144 Hz (decyduje obecność dodatkowych funkcjonalności) | Najdroższe, ograniczona oferta |
Wymagania sprzętowe (FPS) | Umiarkowane; większość GPU poradzi sobie w zależności od ustawień i typu gry | Wysokie; karta musi generować 200+ FPS w grze | Bardzo wysokie; konieczne 300+ FPS, tylko topowe GPU |
Dla przeciętnego gracza lub użytkownika komputera: raczej nie.