W ofercie produktów i usług firmy Dell znaleźć można bardzo wiele technologii i rozwiązań, które kształtują obecny rynek IT. Zakres działalności obejmuję produkcję i sprzedaż komputerów, serwerów, monitorów, elementów infrastruktury sieciowej etc. po świadczenie usług z zakresu branży. Ostatni z wymienionych aspektów jest niejako tradycją firmy, która pierwotnie nosiła nazwę PC’s Limited, gdy została założona 1 lutego 1984 roku.
Dziewiętnastoletni wówczas Michael Dell porzucił studia na Uniwersytecie Teksasu w Austin i z 1000 dolarów kapitału początkowego rozpoczął własną działalność. Na początku firma oferowała studentom komputery zgodne z standardem IBM PC, które składane były z gotowych części. Ciekawostką jest fakt, że wartość pierwszych zysków w wysokości ponad 134 tysięcy dolarów posłużyła Michaelowi Dellowi do przekonania jego rodziców, że nie musi on wracać na studia. W 1985 roku rozpoczęła się sprzedaż komputerów Turbo PC, które kosztowały 795 dolarów i były prawie o połowę tańsze niż odpowiedniki IBM o takich samych parametrach. Konfigurowane indywidualnie (zgodnie z zapotrzebowaniem klienta) maszyny zyskały wielką popularność i przyniosły przychód na poziomie 75 milionów dolarów. W ciągu kolejnych lat działalności firma oferowała produkty, które były na tyle dobre, że ich zakup graniczył z mały cudem. Od 1986 roku rozpoczęła się ekspansja przedsiębiorstwa w postaci stworzenia oddziału w Wielkiej Brytanii, natomiast w 1988 roku, już jako Dell Computer Corporation, nastąpił debiut giełdowy. Tego samego roku na rynek wszedł komputer Dell System 220 jako pierwszy, który był sygnowany nazwiskiem założyciela firmy. Dwa lata później nastąpił kolejny kluczowy moment, jakim było wejście na rynek komputerów mobilnych i serwerów. W wypadku tego drugiego segmentu wywołało to wojnę cenową, gdzie przewagę miała oczywiście firma Michaela Della. Kolejne dziesięciolecia działalności owocują stworzeniem dobrze znanych marek laptopów i komputerów (Optiplex, Precision, Inspiron etc.), rozszerzeniem oferty o nowe typy produktów oraz przejęciami innych firm. Ostatnia czynność dotyczy przedsiębiorstw takich jak Perot Systems, Exanet, SecureWorks, Wyse Technology oraz EMC, co w rezultacie skutkowało możliwością dostarczania usług chmurowych. Efekt wszystkich tych działań jest i będzie odczuwalny jeszcze długo, ponieważ rozwój nie zatrzymuje się nigdy.
Oferta Dell rozciąga się od laptopów i komputerów stacjonarnych, przez serwery, stację robocze, monitory i tablety, aż po usługi dla klientów indywidualnych i biznesowych. Są to rzeczy takie jak rozszerzenia gwarancji, akcesoria i dodatkowe ochrony, ale również np. usługi stworzenia środowisk sieciowych opartych o chmurę. Wraz z postępami technologicznymi, produkty Dell stają się coraz bardziej zaawansowane, co już pozwala na stosowanie SI do usprawniania ich pracy i dostosowania do użytkownika. Ulepszenia widoczne są na każdym polu – bezpieczeństwo, czas pracy laptopa na baterii, rozmiary i waga urządzeń, ich wytrzymałość etc. Do produkcji często wykorzystywane są również materiały pochodzące z recyklingu. Przyczynia się to więc do ochrony środowiska naturalnego i pozwala zachować je w jak najlepszym stanie. Wszystko to dostępne jest z powtarzającym się w tle motywem konkurencyjnej ceny.
Co dokładnie oferuje firma Dell i jej rozwiązania:
- produkty dla klientów indywidualnych i biznesowych, wliczając w to całe ekosystemy sieciowe dla gromadzenia i przetwarzania danych
- szeroki wachlarz zróżnicowanych cenowo produktów, które znajdą uznanie w oczach klientów indywidualnych, firm oraz całych instytucji
- nowoczesne rozwiązania służące usprawnieniu działania przedsiębiorstw
- trwałe produkty, charakteryzujące się długa żywotnością, jakością wykonania i elegancją