close Kontakt
Data dodania artykułu 12.07.2024
Czas czytania
7 min
Blog Gry FPS 2

Czym są gry FPS?

Strzelanka pierwszoosobowa (ang. First Person Shooter) to gatunek gier komputerowych, których akcja rozgrywa się z perspektywy pierwszej osoby. Pozwala to imitować wrażenie obserwowania wydarzeń oczami głównego bohatera. W grach tego typu rozgrywka koncentruj się na walce z zastosowaniem broni palnej. Monitor efektywnie staje się naszymi oczami, a myszka - rękami trzymającymi broń. Połączenie jest bezpośrednie i natychmiastowe. Dla wielu gry FPS to najpopularniejszy obecnie typ gier, ale nie zawsze tak było.

Początki gier FPS

Świat po raz pierwszy rzucił okiem na gry FPS w 1973 roku, gdy na rynku pojawił się Maze War. Gracze przemierzali labirynt z prostą grafiką szkieletową 3D, choć tylko jeden kafelek na raz. W 1974 roku pojawił się Spasim, który podobnie jak Maze War wykorzystywał grafiką szkieletową, dając użytkownikom kontrolę nad statkiem kosmicznym. Jednym z najsłynniejszych tytułów tamtego okresu był Atari's Battlezone z 1980 roku. Dzięki grafice wektorowej stawiał graczy na mapie o stałych kształtach. Jego jedynym prawdziwym konkurent był Taito's Gun Buster, który pojawił się dopiero w 1992 roku. Innowacją wśród gier FPS, jak i jednym z najbardziej eksperymentalnych i wpływowych tytułów wszechczasów, był MIDI Maze. Wydano go na Atari ST w 1987 roku. Był pierwszym prawdziwym FPS-em na komputer domowy, który wprowadził podstawy do tego, co znamy dzisiaj jako tryb deathmatch. W 1992 roku powstał przebój wyprodukowany przez ID Software - Wolfenstein 3D. Pobił on rekordy sprzedaży i na nowo zdefiniował gatunek.

Era DOOM'a

Chociaż większość ludzi powiedziałoby, że pierwszym prawdziwym FPS-em był DOOM, prawda jest zupełnie inna. Nie można jednak zaprzeczyć, że DOOM, który pojawił się w 1993 r., wyróżniał się swoją jakością i innowacyjnością. Tytuł pozbył się labiryntów znanych ze swoich poprzedników, zastępując je bardziej dynamicznymi mapami. Środowiska nie były już sterylne, a bramy piekieł nigdy nie wydawały się bardziej żywe i wciągające. To właśnie wtedy pierwszy raz pojawił się termin strzelanki pierwszoosobowej. Gry takie jak Heretic i Rise of the Triad (wydane w 1994 r.), czy Rogue Strife z 1996 r. wprowadzały niewielkie ulepszenia do silnika DOOM-a. Jednak żadna z tych gier nie zrewolucjonizowałaby branży w taki sam sposób. Rok 1994 przyniósł System Shock, zwiększając immersję i łącząc ją z głęboką i satysfakcjonującą narracją. Bazując na formule DOOM-a, wydano wiele innych gier, między innymi Duke Nukem 3D z 1996 roku. To właśnie wtedy pojawił się dowcipny bohater zamiast prostego, bezimiennego awatara. ID Software, nie chcąc być gorszym, wypuściło Quake'a w 1996 roku z wielką pompą.

Blog Gry FPS - DOOM

Źródło zdjęcia: https://store.steampowered.com/app/379720/DOOM/

Valve Software pojawia się na rynku gier wideo

Pierwszą firmą, która naprawdę złamała kod, był Rareware z GoldenEye 007 (1997) na konsoli Nintendo 64. GoldenEye było rewolucyjne, nie tylko ze względu na osiągnięcia w grafice i projektowaniu poziomów na konsolach. Zasłynęło także tym, że sterowanie za pomocą kontrolera było niezwykle wygodne. Jednak zaledwie rok później firma Valve Software wkroczyła na rynek gier wideo, wydając Half-Life. Gra na nowo zdefiniował sposób opowiadania historii w strzelankach pierwszoosobowych. Po raz pierwszy zamiast liniowego tekstu, nadającego kontekstu historii, tytuł zawierał pełne aktorstwo głosowe i żadnych przerywników filmowych. Gracze musieli zainwestować swój czas i uwagę w świat gry, aby uchwycić historię.

Blog Gry FPS - Half-Life

Źródło zdjęcia: https://store.steampowered.com/app/220/HalfLife_2/

Hegemonia Counter-Strika

Twórcy gier zaczęli podchodzić do gatunku w bardziej kreatywny sposób. Niektóre gry bawiły się systemami ruchu, między innymi Unreal Tournament z 1999 r. Wtedy też pojawił się nacisk na rozgrywkę w sieci lokalnej (ang. LAN). Rozgrywka LAN była również podstawą wielu strzelanek pierwszoosobowych, dzięki możliwości gry przeciwko grupie przyjaciół w szybkiej, szalonej akcji. Dlatego dużą popularność zyskał kolejny tytuł od Valve, czyli Counter-Strike wydany w 1999 roku na systemy Windows. W 2003 roku wyszła wersja CS 1.6 na punkcie, której ludzie dosłownie oszaleli. Drugą odsłoną gry z 2004 roku był Counter-Strike: Condition Zero. W listopadzie tego samego roku pojawił się remake pierwszej gry pod tytułem Counter-Strike: Source. Czwarta odsłona, czyli Counter-Strike: Global Offensive pojawiła się w 2012 roku na Windows, OS X, Xbox 360 i PlayStation 3. To właśnie wtedy rozgrywki FPS weszły na najwyższy, profesjonalny poziom. Dnia 27 września 2023 Valve oficjalnie wypuściło na rynek Counter-Strike 2. Ponadto do głównej serii CS’a, pojawiły się również 3 spin-offy. Pierwszym był Counter-Strike Neo z 2012, czyli japońska wersja arcade. Drugą wersję nazwano Counter-Strike Online (2012) i wydano ją w niektórych państwach azjatyckich. Counter-Strike Nexon: Studio pojawiło się w 2014 z myślą o wielbicielach zombie. Counter-Strike spopularyzował bardziej militarystyczne podejście do strzelanek. Ponadto możliwość grania z przyjaciółmi wpłynęła na rozwój e-sportu. Majory, czyli Mistrzostwa Świata w CS’a organizuje sam wydawca gry – firma Valve. Impreza odbywa się dwa razy do roku i przyciąga miliony fanów nie tylko do hal, ale również przed ekrany monitorów.

Blog Gry FPS - Counter-Strike

Źródło zdjęcia: https://store.steampowered.com/app/730/CounterStrike_2/

Moda na strzelanki wojenne

W 2001 roku pojawia się pierwsza odsłona Halo, czyli Halo: Combat Evolved. Kompletnie "zniszczyła" ona wykresy sprzedaży, a także była główną przyczyną wysokie sprzedaży Xboksa. Halo zapoczątkowało nową generację strzelanek. Modne stały się FPS-y wojenne, a także z tłem science-fiction. Ale to, co naprawdę odróżniało Halo od konkurencji, to dostęp do Internetu i wielu różnych trybów gry. Era gier komputerowych uległa zmianie, gdy bezprzewodowy Internet stał się tańszy i bardziej niezawodny. Powstał Battlefield jako konkurencja dla Call of Duty. Battlefield i CoD miały podobną estetykę, ale różniły je od siebie ich cechy. Call of Duty miał skoncentrowaną rozgrywką z mniejszymi mapami, podczas gdy Battlefield wprowadził pojazdy i zwiększył mapy. Następnie pojawił się Rainbow Six: Vegas, który wprowadził do strzelanek niezwykle zbilansowaną i taktyczną rozgrywkę. Infiltracja i skradanie stały się ważnymi czynnikami, wymagającymi od gracza czegoś więcej niż tylko reakcji. Gry takie jak Destiny położyły większy nacisk na grę w trybie współpracy. Gracze łączyli siły, aby stawić czoła wyzwaniom i falom wrogów. Borderlands zrobiło prawie to samo, ale z dodatkowym odcieniem stylowej przemocy i humoru, nadając mu niepowtarzalny charakter. Oprócz tego wydano Team Fortress 2, dodając elementy platformówki i różne klasy do podstawowej formuły strzelanki. Tymczasem seria Portal na nowo wymyśliła koncepcję strzelanki pierwszoosobowej, wykorzystując perspektywę do rozwiązywania zagadek.

Strzelanki w ostatniej dekadzie

W 2016 roku, Blizzard ogłosił swój najnowszy FPS, czyli Overwatch. Był on specjalnym podgatunkiem, obecnie uważanym za strzelankę bohaterską (ang. hero-shooter). Overwatch połączył aspekty z gier walki i MOBA, nadając każdej postaci unikalne atrybuty i role. Z kolei Apex trafił w idealne skrzyżowanie tego, czego większość graczy pragnęła w strzelance. Miał postacie i umiejętności oraz potężny silnik ruchu Titanfall 2, a co więcej, był darmowy. W tym samym czasie firma Riot Games, znana między innymi z League of Legends, zapowiedziała swój najnowszy projekt. I tak na rynku pojawił się Valorant, który wielu okrzyknęło największą konkurencją dla Counter-Strika. Doom Eternal z 2021 roku był wielkim hitem, mimo że był przede wszystkim prostą strzelanką akcji. Jednak ciężko wybić się, gdy na rynku królują wszystkim doskonale znane wielkie tytuły od dużych wydawców. W tej konkurencyjnej przestrzeni, laptopy gamingowe oferują graczom wyjątkową wydajność i mobilność, umożliwiając im cieszenie się najlepszymi grami gdziekolwiek są.

Wnioski

  • FPS to strzelanka rozgrywana z perspektywy pierwszej osoby.
  • Maze War to protoplasta gier FPS, wydany w 1973.
  • MIDI Maze z 1987 roku wprowadził tryb znany nam dzisiaj pod nazwą deathmatch.
  • Pierwszy DOOM pojawił się w 1993 i okrzyknięto go pierwszym prawdziwym FPS-em.
  • GoldenEye 007 uznano jako prekursora strzelanek pierwszoosobowych na konsole.
  • Half-Life efektywnie wprowadził do gier fabułę i aktorstwo głosowe.
  • W 1999 roku Valve wydaje pierwszą odsłonę Counter-Strika, kładąc fundament pod przyszły rozwój e-sportu.
  • W 2003 roku pojawił się CS 1.6, a w 2012 - CS: Global Offensive.
  • Halo wprowadziło wiele trybów rozgrywki oraz zyskało niesamowitą popularność, napędzając sprzedaż konsoli Xbox.
  • Overwatch wprowadza erę strzelanek bohaterskich.
  • W 2016 roku Riot Games wypuszcza na rynek Valoranta – konkurenta dla CS.
  • DOOM Eternal, następca ciepło przyjętego remake-u DOOM z 2016 roku, ma swoją premierę w 2021 roku.
  • 27 września 2023 roku Valve wypuściła Counter-Strike 2.