close Kontakt

Metawersum – przyszłość Internetu czy chwilowa moda?

Data dodania artykułu 09.06.2025
Czas czytania
4 min

Moda na sztuczną inteligencję

Jeszcze niedawno wydawało się, że metawersum to jedynie science fiction. Dziś to termin, który coraz częściej pojawia się w rozmowach o przyszłości Internetu. Ale czym właściwie jest metawersum? Czy to rewolucja technologiczna, która zdefiniuje kolejne dekady rozwoju cyfrowego świata? A może tylko chwilowa moda, która przeminie, jak niegdyś Google Glass?

Czym jest metawersum?

Termin „metawersum” (ang. metaverse) po raz pierwszy pojawił się w powieści science fiction „Śnieżyca” Neala Stephensona z 1992 roku. Opisywał tam wirtualną rzeczywistość, do której ludzie uciekają z dystopijnego świata realnego. Był to swoisty Internet przyszłości, który można nie tylko przeglądać, ale w nim „żyć”.

Współczesne metawersum to pojęcie znacznie szersze. Oznacza ono wirtualną, trójwymiarową przestrzeń cyfrową. Użytkownicy, reprezentowani przez awatary, mogą się w niej spotykać, pracować, bawić i handlować. To połączenie Internetu, rzeczywistości wirtualnej (VR), rozszerzonej (AR), kryptowalut, NFT i sztucznej inteligencji.

Metawersum – przyszłość Internetu czy chwilowa moda? 2

Oś czasu rozwoju metawersum

  • 1992 – „Snow Crash” Neala Stephensona

    • Pierwsze użycie terminu „metaverse” – fikcyjna wizja wirtualnego świata.

  • 2003 – Second Life

    • Stworzona przez Linden Lab platforma stanowiła jeden z pierwszych praktycznych przykładów metawersum. Użytkownicy mogli tworzyć awatary, prowadzić biznes, kupować ziemię etc.

  • 2012–2016 – eksplozja gier online

    • Fortnite, Roblox, czy Minecraft to nie tylko gry – to przestrzenie społecznościowe, które zaczęły pełnić rolę proto-metawersów.

  • 2018 – ekranizacja przez Stevena Spielberga (2011 – powieść)

    • Punkt odniesienia dla masowej wyobraźni na temat metawersum. Wirtualny świat OASIS staje się miejscem życia ludzkości, oferując rozrywkę, edukację i ucieczkę od ponurej rzeczywistości.

  • 2021 – Meta (dawniej Facebook)

    • Mark Zuckerberg ogłasza przekształcenie Facebooka w Meta i inwestuje miliardy dolarów w rozwój własnego metawersum – Horizon Worlds. Świat oszalał na punkcie metawersum.

  • 2022–2024 – ochłodzenie nastrojów

    • Pomimo wielkiego szumu, adopcja metawersum okazała się wolniejsza niż zakładano. Meta odnotowuje straty, a niektóre projekty zawieszono. Media mówią o „metabąblu”.

Przykłady z popkultury

Metawersum to temat, który często pojawiał się w literaturze i filmie:

  • „Matrix” (1999) – świat, w którym ludzkość żyje w wirtualnej symulacji.

  • „Ready Player One” (2011, film: 2018) – wizja metawersum jako miejsca ucieczki od ponurej rzeczywistości, pełnego gier i popkulturowych odniesień.

  • „Ghost in the Shell” czy „Sword Art Online” – japońska kultura także intensywnie eksplorowała tematy cyfrowej tożsamości i immersji.

  • Stanisław Lem – w swoich utworach „Summa Technologiae” oraz „Cyberiada” rozważał idee rzeczywistości wirtualnych, sztucznych światów i kontaktów z maszynami myślącymi. Można powiedzieć, że czyni go to intelektualnym prekursorem tych zagadnień.

Metawersum – przyszłość Internetu czy chwilowa moda? 3

Jak dziś wygląda metawersum?

Obecnie metawersum nie istnieje jako jeden spójny świat, lecz jako zbiór różnych platform:

  • Meta Horizon Worlds – flagowy projekt firmy Meta. Pozwala na tworzenie własnych przestrzeni społecznych i eventów.

  • Roblox i Fortnite – platformy gamingowe z funkcjami społecznościowymi, koncertami, eventami i rynkami wirtualnych dóbr.

  • Decentraland, The Sandbox – oparte na blockchainie metawersy, z gospodarką opartą na kryptowalutach i NFT.

Potencjał metawersum

  • Praca i edukacja – zdalne biura w VR, wirtualne klasy, szkolenia w realistycznym 3D.

  • Sztuka i rozrywka – koncerty, wystawy, spektakle w przestrzeniach cyfrowych.

  • E-commerce – sklepy wirtualne, przymierzalnie w VR, płatności kryptowalutami.

  • Medycyna – symulacje operacji, konsultacje zdalne w trójwymiarowej przestrzeni.

Ale czy to naprawdę przyszłość?

Ostatnie lata przyniosły nieco sceptycyzmu. Inwestorzy i użytkownicy zauważyli:

  • brak standardów technicznych,

  • niską jakość doświadczeń VR,

  • zmęczenie NFT i kryptowalutami,

  • problemy z prywatnością i moderacją treści.

Nawet Mark Zuckerberg przyznał, że droga do metawersum jest dłuższa, niż sądził.

Metawersum – przyszłość Internetu czy chwilowa moda? 5

Metawersum a AI

Ciekawym zwrotem jest połączenie metawersum z rozwojem sztucznej inteligencji. AI może tworzyć całe światy, zarządzać społecznościami, a nawet budować realistyczne awatary. Właśnie ten kierunek – AI generujące wirtualne środowiska i interakcje – może okazać się kluczem do prawdziwej rewolucji.

Czy Stanisław Lem miałby rację?

Lem przewidywał, że granice między światem rzeczywistym, a wirtualnym będą się zacierać. W „Summa Technologiae” pisał o fantomatyce – technologiach pozwalających tworzyć alternatywne, w pełni immersyjne dla zmysłów światy. Czy to nie brzmi jak metawersum?

Zatem to moda czy przyszłość?

Metawersum nie zniknie – ale się zmieni. Nie stanie się natychmiastową rewolucją, ale będzie stopniowo przenikać różne obszary życia. Przyszłość leży raczej w hybrydowych modelach: częściowo VR, częściowo AR, wspieranych przez AI i dostępnych na zwykłych urządzeniach. Właśnie tam – nie w goglach za 2000 zł – może kryć się prawdziwy przełom. Więc… moda? Może. Ale ziarno przyszłości zostało już zasiane.

Metawersum – przyszłość Internetu czy chwilowa moda? 8

Wnioski

  • Jeszcze niedawno wydawało się, że metawersum to jedynie science fiction.
  • Dziś to termin, który coraz częściej pojawia się w rozmowach o przyszłości Internetu.
  • Termin „metawersum” (ang. metaverse) po raz pierwszy pojawił się w powieści science fiction „Śnieżyca” Neala Stephensona z 1992 roku.
  • Współczesne metawersum oznacza wirtualną, trójwymiarową przestrzeń cyfrową.
  • Użytkownicy, reprezentowani przez awatary, mogą się w niej spotykać, pracować, bawić i handlować.
  • Jest to połączenie Internetu, rzeczywistości wirtualnej (VR), rozszerzonej (AR), kryptowalut, NFT i sztucznej inteligencji.
  • Metawersum to temat, który często pojawia się w literaturze i filmie.
  • Obecnie metawersum nie istnieje jako jeden spójny świat, lecz jako zbiór różnych platform.
  • Ciekawym zwrotem jest połączenie metawersum z rozwojem sztucznej inteligencji.
  • AI może tworzyć całe światy, zarządzać społecznościami, a nawet budować realistyczne awatary.
  • Lem przewidywał, że granice między światem rzeczywistym, a wirtualnym będą się zacierać.
  • W „Summa Technologiae” pisał o fantomatyce – technologiach pozwalających tworzyć alternatywne, w pełni immersyjne dla zmysłów światy.